Jak si Cube udržuje tak nízké ceny kol?
Cube Litening C:68X - SLX 2025
Jak si Cube udržuje tak nízké ceny kol? Zpracovali jsme čísla a podnikli velký výlet na nejnovějším a nejlepším silničním kole od Cube.
Zjistěte, jak se Cube daří nabízet špičkový výkon za nižší ceny než ostatní velké značky, a seznamte se lépe s Litening C:68X SLX, když Jamie vezme toto profesionální silniční kolo na 550 km dlouhou cestu napříč Francií.
Jako jeden z předních světových výrobců kol jste pravděpodobně slyšeli o značce Cube Bikes.(odkaz je externí)už... ale věděli jste, že Cube působí ve Velké Británii teprve od roku 2006, nebo že jeho špičkové kolo Litening C:68X SLX stojí podstatně méně než profesionální kola od většiny konkurenčních značek? Abychom zjistili, o co v této stále více propagované řadě silničních a štěrkových kol Cube jde, vzali jsme si Litening C:68X SLX 2025 na delší cestu napříč hranicemi a terény.
Stručná historie kol Cube
Je pravděpodobné, že jste již slyšeli o značce Cube. Její kola se prodávají v britských cyklistických obchodech již několik desetiletí a pravidelně se objevují v časopisech a na webových stránkách, včetně tohoto webu road.cc.
Méně známý je příběh německé značky, které se podařilo cenově podbízet prémiovou konkurenci, aniž by se zdánlivě snížil výkon nebo kvalita provedení.
Značku Cube založil v roce 1993 Marcus Pürner v továrně na nábytek svého otce ve Waldershofu v Bavorsku. Výrobní plocha klesla na 50 m². O tři desetiletí později značka nyní disponuje více než 55 000 m² výrobních prostor a prodává kola ve více než 70 zemích.
Značka vyrábí ohromujících 4 500 kol a elektrokol denně – 1,2 milionu ročně – a její současný katalog obsahuje více než 400 různých modelů. Na rozdíl od mnoha konkurentů Cube navrhuje, konstruuje a montuje svá kola ve stejném regionu, kde to všechno začalo. Navzdory svému rozsahu zůstává Cube v soukromém vlastnictví, což jí podle společnosti umožňuje upřednostňovat dlouhodobé cíle před krátkodobými zisky pro akcionáře.
Naše výletní kolo…
Na našem výletě jsme se svezli na Litening C:68X SLX – závodně zaměřeném aerodynamickém kole, které na papíře daleko překonává svou cenu. V dubnu, když jsme kolo recenzovali, získalo také hodnocení 9/10 a odznak „road.cc Recommends“. Náš recenzent kolo chválil jako „lehké, rychlé, cenově dostupné a hezké“.
> Recenze: Cube Litening C:68X - SLX
Systém pojmenování Cube se může na první pohled zdát neprůhledný, ale má v sobě logiku: „Litening“ je řada pro aerodynamické závody, „Agree“ se zaměřuje na vytrvalost a „Attain“ je navržen pro pohodlí a všestrannost.
„C:68X“ označuje vrstvení uhlíku – 68 % uhlíkových vláken, minimalizuje použití pryskyřice pro snížení hmotnosti bez kompromisů v pevnosti. Jedná se o prémiovou technologii rámu Cube, která se vymyká stále působivé nabídce s vrstvením C:62 a hliníkem.
Specifikace SLX zahrnuje špičkové řazení SRAM Red AXS, karbonová kola Newmen s karbonovými drátky, jednodílný integrovaný kokpit, sedlo s karbonovými ližinami a dokonce i duše Tubolito.
Hmotnost? Pouze 6,55 kg pro celé kolo. A i když se rozhodně nejedná o „levné“ kolo s cenou 7 299 liber, za podobný špičkový výkon od většiny konkurenčních značek byste si museli připlatit asi o 4 000 liber více.
Takže... jak to Cube dělá?
Po 1 000 km v sedle nám zbyla jediná otázka: jak si Cube udržuje tak konkurenceschopné ceny?
Zaprvé, úspory z rozsahu. Cube je obrovská společnost. S denní produkcí, které jen málokdo může konkurovat, mohou akceptovat menší marže na kolo a zároveň zůstat ziskoví.
Za druhé, vertikální integrace. Značka stále více přesouvá výrobu do vlastních prostor, ale Cube také navázal úzký vztah se značkou komponentů Newmen, která dodává kola a další komponenty. Řídítka, sedlovka a dokonce i košíky na lahve jsou navrženy a vyrobeny pod jednou střechou. To, jak nám Cube říká, eliminuje zprostředkovatele, snižuje náklady na dopravu a zajišťuje konzistentní kvalitu.
A za třetí, efektivita. Společnost Cube tvrdí, že díky výrobě všeho ve svém high-tech bavorském závodě dokáže zefektivnit montáž a logistiku způsobem, kterému se většina konkurentů jednoduše nemůže rovnat.
Jízda
Vydat se na několikadenní jízdu je vždycky opravdovou zkouškou charakteru kola. Naše 550 km dlouhá trasa trvala čtyři dny, s brzkými starty, přejezdy trajektů, rozmanitým terénem a počasím a někdy, zcela nečekaně, i zcela opuštěnými francouzskými vesnicemi. Projížděli jsme krajinou hladoví a unavení, jen abychom našli zavřené okenice a nikde ani jednu bagetu.
Takže, jaké to vlastně je jezdit? Zkrátka skvělé. Litening C:68X SLX nabízí responzivní a ostrou jízdu, která snadno konkuruje známým modelům od značek Trek, Specialized a Cannondale.
Je tuhé při velkém výkonu, stabilní ve vysokých rychlostech a na závodní kolo se mu daří být překvapivě pohodlné. I s brašnami na rám a dlouhými hodinami v sedle bylo překvapivě pohodlné a Cube zvládlo vše, co jsme na něj kladli.
Po celou dobu, od alpských stoupání až po větrem ošlehané roviny, se Litening zdál být konzistentně klidný. Necukal ve sjezdech, nedrnčel na nerovném asfaltu a ani jednou nás nenechal toužit po dražších variantách - jen po nejbližší otevřené pekárně. Je to kolo, které zvládá všechno velmi dobře.
Špičkový výkon bez špičkové ceny
Je těžké polemizovat s čísly – a ještě těžší je polemizovat se zkušenostmi. Cube Bikes sice nemá tradici ani prestiž značky jako někteří konkurenti, zejména zde ve Velké Británii, kde se objevila teprve v roce 2006, ale dělá si vážné argumenty pro to, aby byla jedním z nejvýhodnějších výrobců na trhu.
Cube, soukromě vlastněné, německy navržené a stále inovativnější, ukazuje, že můžete mít špičkový výkon bez špičkové ceny. Ať už jste elitní závodník nebo amatérský nadšenec, pravděpodobně si najdete kolo Cube, které vyhovuje vašim potřebám – a přitom vám v peněžence zbude dost peněz na jednu nebo dvě kavárničky.
Příliš dobré na to, aby to byla pravda? Jak jsme zjistili během naší delší zkušební jízdy, tak tomu ale není.
Více informací o kolech Cube naleznete na webových stránkách Cube.
Zdroj:
od zaměstnanců Roadcc - AKTUALIZOVÁNO pá, 8. srpna 2025 16:26







